Kilka uwag na temat zdrowia, zmęczenia i odpoczynku

Zdrowie to coś więcej niż tylko brak chorób. To dynamiczny stan, w którym aktywność mentalna, fizyczna i duchowa pozostają w harmonii. Kluczem do dobrego zdrowia jest zapobieganie. I właśnie na tym powinniśmy się skupić w naszym codziennym życiu, bo człowiek inteligentny zawsze stara się zapobiegać powstawaniu niepotrzebnych trudności.

Medycyna orientalna opiera się właśnie na tej zasadzie. W Japonii jest takie powiedzenie: „Ki ketsu ei ei”. Zawiera ono receptę na dobre zdrowie. Ki to życiowa siła, ketsu to mocna, zdrowa krew, a ei ei to właściwe odżywianie. Jeśli nasze codzienne posiłki będą składały się z właściwych dla nas, ludzi produktów, nasza krew będzie miała odpowiednią jakość. Energia Ki krąży swobodnie w  ciele o zdrowej krwi.

Zdrowie w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości

Działania, które miały miejsce w przeszłości wpływają na stan zdrowia, w którym obecnie się znajdujemy; od tego, co robimy dzisiaj, zależy jak będziemy się czuć w przyszłości. Musimy zacząć patrzeć na siebie z tego punktu widzenia. To bardzo istotne. Nasze ogólne fizyczne i umysłowe skłonności zależą od codziennych nawyków. Dotychczasowy sposób odżywiania, aktywność fizyczna i umysłowa i ogólne zapatrywanie na życie stworzyły obecny stan zdrowia i budują przyszły. Gdy harmonia została naruszona, sami jesteśmy odpowiedzialni za to, by ją odzyskać.

Zmęczenie

Osoba zdrowa, która w codziennej aktywności używa całego ciała, może od czasu do czasu odczuwać przyjemne zmęczenie, normalne po wykonaniu ciężkiej pracy. Pod koniec dnia cały organizm może odpocząć i odzyskać siły. Takie zmęczenie jest korzystne. Wymaga zwolnienia tempa po dobrze wykonanej pracy i jest swoistą nagrodą. W zasadzie to nie jest odpoczynek tylko druga część aktywności – reakcja ciała na wysiłek.

W dzisiejszych czasach powszechny jest inny rodzaj zmęczenia umysłowego, emocjonalnego i wyczerpania fizycznego lub znużenia, które występują zanim jeszcze zostanie wykonana jakakolwiek praca. Wiele osób wstaje rano będąc bardziej zmęczonymi niż przed udaniem się na spoczynek. W nocy męczą je złe sny. Codzienne czynności, jak sprzątanie domu czy nawet rodzinne wypady wyczerpuję je i osłabiają. Dlaczego ludzie cierpią z powodu zmęczenia?

Niewłaściwe traktowanie swojego ciała

Gdy nasz organizm jest wykorzystywany w sposób niezrównoważony, zostaje nadwerężony i opada w nim życiowa energia. Jeśli robisz coś wyłącznie jedną stroną, na przykład stale używasz do jakiejś czynności tylko prawej ręki, energia przepływająca przez ciało będzie jednostronna. Także po dużym wysiłku należy dać ciału czas na odpoczynek. Bez tego biologiczne funkcje związane z oczyszczaniem krwi będą spowolnione i stań zmęczenia będzie się utrzymywał.

Techniki relaksacyjne

Czyż nie jest dziwne, że musimy uczyć się relaksacji? Nasza codzienność wypełniona jest różnymi rodzajami aktywności, ale musimy nauczyć się spędzać część czasu nie robiąc nic. Jeśli w ciągu dnia jesteś pochłonięty całkowicie, zarówno ciałem i umysłem, różnymi czynnościami naturalnie pojawi się potrzeba odpoczynku. Jednak niewielu z nas żyje pełnią życia – to znaczy tak, by umysł i ciało pracowały jednocześnie.

Najłatwiej zrelaksować się będąc fizycznie aktywnym. Dobrze jest codziennie pójść na długi spacer, popracować w ogrodzie, pobiegać lub pływać. Jednak po takim wysiłku trzeba koniecznie odpocząć. Aby osiągnąć całkowity relaks, połóż się na plecach i zacznij oddychać harą (okolice pępka). Niech wdychane powietrze i energia wypełni to właśnie miejsce. Następnie napnij palce u nóg i z wydechem rozluźnij je. Przenieś uwagę na łydki i zrób to samo – napnij i z wydechem rozluźnij. Powtórz kolejno napinając uda, pośladki, brzuch, klatkę piersiową, barki. Następnie przejdź do palców u rąk, przegubów, przedramion i ramion. Pozwól by wraz z wdechem wprowadzić energię do głowy. Napnij i rozluźnij mięśnie twarzy. Na koniec napnij i rozluźnij mięsnie całego ciała. Leż spokojnie tak długo, aż pojawi się chęć wstania. Wtedy powróć do swoich normalnych czynności.


tekst: Alicja Hofman

Na podstawie książki "Bearfoot shiatsu", Shizuko Yamamoto.

Więcej na www.hito.pl

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny