Jesień - początek smutku? Niekoniecznie!

Pogoda ma ogromy wpływ na nasze zdrowie. W niewielkim stopniu dobroczynny: np. słońce wygrzewa nam kości, a letni deszcz chłodzi nas w upalne dni. Ogólnie rzecz biorąc wpływa jednak na nas negatywnie i burzy naszą homeostazę. Silny wiatr wprowadza niepokój i rozdrażnienie, upał sprawia, że tracimy siły, chłodne i deszczowe dni wpędzają nas w depresję, a mróz wychładza mocno nasz organizm.

Szczególnie zmiany pór roku lub nagłe zmiany pogody są dla nas trudne do zniesienia. Przesilenia, nagła burza, silne opady śniegu, itd. Wszystkie te zjawiska burzą w nas równowagę, nie tylko na polu fizycznym, ale również psychicznym.

Nadchodzi jesień i kolejne przesilenie. Jak się przygotować do zmiany pogody, aby uniknąć pierwszych przeziębień, infekcji oraz spadku nastroju?

Poniżej kilka praktycznych wskazówek:

Jesień jest związana z elementem Metalu. To czas, w którym z dnia na dzień robi się zimniej, a dni stają się coraz krótsze. Przyroda wycofuje się i gromadzi energię wewnątrz. Liście opadają z drzew, soki wracają do korzeni, zwierzęta gromadzą zapasy na zimę. Wszystkie te zabiegi mają jeden cel - przetrwać mroźną zimę.

Biorąc przykład z natury, my również powinniśmy wycofać się z aktywnego życia, zadbać o dłuższy sen i odpoczynek.

Jesień jest czasem oszczędzania i magazynowania, dlatego więcej czasu możemy spędzać w domu, poświęcając go na gromadzenie i pasteryzowanie warzyw, owoców oraz wypełnianie słoikami naszych spiżarni. Odprężmy się przy „domowym ognisku”, to wzmocni płuca i zwiększy naszą odporność.

Chroń nerki przed zimnem

Jesienią nasze ciało potrzebuje ochrony przed zimnem. Dlatego istotne jest, aby zadbać o odpowiedni ubiór: wyciągnij z szafy dłuższe swetry i płaszcze, chroń szczególnie nerki i całą dolną część ciała.

Czas na ciepłe śniadania i ostre przyprawy

Na utrzymanie ciepła w naszym ciele ma oczywiście wpływ również dieta. O ile latem, w upalne dni, można sobie pozwolić na chłodne śniadania (np. sałatki), jesienią wskazane są tylko ciepłe posiłki. Wspaniałe okażą się dania z owsa lub płatków owsianych, jajecznica z porem lub zupy.

Jesienią króluje smak ostry, który ma działanie otwierające. Kieruje energię do góry i na zewnątrz (dlatego jest świetny w przypadku zalegania jedzenia i zastojów w organizmie). Taki smak ma większość przypraw, które zasadniczo działają przeciwko bakteriom i wirusom, są więc idealne na pierwsze oznaki chłodu i atakujące nas infekcje. Wprowadź zatem do swojej diety pieprz (czarny, biały, cayenne), świeży korzeń imbiru (niewielkie ilości), kardamon, kozieradkę, gałkę muszkatołową, oregano, majeranek, estragon, anyż, chili. Staraj się również zwiększyć spożycie produktów z przemiany metalu. Jedz por, cebulę, chrzan, rzepę. Wprowadź do swojej diety również dynię i kukurydzę.

Oddychaj pełną piersią

Zwróć uwagę jak oddychasz – płytki oddech nie sprzyja zdrowym płucom, uprawiaj ruch na świeżym powietrzu, praktykuj techniki oddechowe. Sezon grzewczy przynosi ze sobą suche powietrze, które osłabia płuca i jelito grube, dlatego nawilżaj powietrze w domu i śpij przy otwartym oknie.

Zadbaj o dobry nastrój

Emocje związane z jesienią i elementem Metalu to smutek, żal i niepokój. Coraz dłuższe wieczory, zachmurzone niebo, deszcze i chłód na pewno nie budzą w nas optymizmu i sprzyjają zamartwianiu się. Istotne więc jest, aby oprócz diety, która dzięki ostrym przyprawom poruszy ewentualny zastój i przywróci prawidłowe krążenie energii w naszym ciele, podjąć działania, które wpłyną na nasz dobry nastrój.

Długotrwały smutek, zamartwianie się osłabiają jelito grube oraz płuca. Ciągłe martwienie się może wywołać na przykład astmę. Trudności w puszczeniu przeszłości, tego co już minęło mają natomiast bezpośredni wpływ na jelita. Stąd już niedaleko do zaparć.

Na koniec parę słów o płynach. Pamiętaj, aby codziennie pić ciepłą, filtrowaną wodę. Popijaj ją często w ciągu dnia (kilka łyków co 5 – 10 minut). Takie „spokojne” picie wody najlepiej nawilża organizm.